2018. március 24.
Tavaszi kirándulás a Naszályon

Kissé búbánatos idő fogadta azt a 18 résztvevőt, akik a kosdi kiindulási helyen gyülekeztek. Idei tavaszi kirándulásunkat a közel 10 éve telepített kosdi odútelep felújításának szenteltük. Főleg a lentebbi részeken jellemző, hogy a nagy pelék szétrágják a tetőket, valamint a harkályok szétvésik az odúnyílást sokszor a vas védőlemez ellenére. Ezen a szakaszon több odút újra kellett cserélnünk. A hegy fentebbi részén már nem voltak jellemzőek ezek a rongálások, itt csak egy lenolajos átkenést alkalmaztunk. A sok segítő kéznek hála egészen hamar végeztünk, így elhatároztuk, hogy ellátogatunk a Násznép barlanghoz is.
Ahogy elindultunk a kaptatón felfelé a Nap is előbújt a felhők közül, így hamarosan lekerültek a kabátok is rólunk. Hamarosan felértünk a gerincre, ahol még hófoltok közül kandikáltak ki a hóvirágok. Az északi oldal igen zord volt, az élővilág is dermedten várta a felmelegedést hozó tavaszt. A barlang bejáratát is jégcsapok díszítették, és persze a kövekre is ráfagyott a lecsepegő víz. A merészebbek benéztek a barlangba is, ahol pihenő patkósorrú denevért találtunk. Még várt ránk egy meredek visszaút a gerincig, de utána már csak lefelé haladtunk. Még összeszedtük a leselejtezett odúkat, majd visszatértünk az autókhoz. A hasznos közös munka és a kellemes túra emlékével térhettünk haza.

2018. február 24.
Megtartottuk közgyűlésünket

Az idei közgyűlésünket 22 fő részvételével, a váci Király Endre szakközép iskolában tartottuk meg. Az elnöki megnyitó után Varga Péter titkár felvázolta a Dunakeszin létesülő madártani tanösvény tervét, ötleteket kért a kialakításhoz. Igen sok, jó gondolat elhangzott, ezek kiváló alapot képeznek a megvalósításhoz. A beszámolók előtt Terbe Józsefné, elnökünk ünnepélyes keretek között átadta Rottenhoffer Istvánnak a 25 éves tagságért járó oklevelet.
A 2017-es év vetített képes beszámolója egyöntetűen elfogadásra került, ezután szó esett a tagsággal való kapcsolattartásról, a honlapon és a facebook oldalunkon való hírek szükségességéről. Megválasztottuk a májusi küldött közgyűlés delegáltjait is, ez a hét fő fogja képviselni csoportunkat ezen az országos rendezvényen.
A hivatalos részek lebonyolítása után Prommer Mátyást, az MME vándor sólyom védelmi koordinátorát hallgattuk meg. Természetesen az év madaráról tartott igen érdekes előadást, melyben a tanulságos adatok mellett gyönyörű képek is szerepeltek. Az előadás után jó néhány kérdés érkezett még a hallgatóság részéről, melyeket Prommer Mátyás maradéktalanul megválaszolt.
A közgyűlés végén Ifj.Varga Pétertől még egy hozzászólás érkezett, ebben bemutatta a "Kezdő madarász képzés" tematikáját, lehetőségeit, ezt a hallgatóság nagy érdeklődéssel fogadta. Mindezek végén elnökünk a közgyűlést igen tartalmasnak és pezsgőnek értékelte és bezárta.

2018. január 17.
Madárodú készítés a Szt István Általános Iskolában

A dunakeszi Szent István Általános Iskola új épületét 2017. szeptemberében vehették birtokba a tanulók és tanáraik. Már a régi épületben is működött a madarász szakkör, Tóth Éva tanítónő vezetésével, irányításával.
Az új iskolában tovább folyt a szakkör munkája, sőt a minden igényt kielégítő gyakorlati teremben új szintre emelkedett. Tavaly decemberben Varga Gyöngyi és Varga Péter útmutatásai alapján madár etetőket készítettek a gyerekek, amit haza is vihettek. Most madárodúkat építettek, melyek az iskola körüli fákra kerülnek kihelyezésre. A 15 db deszkaodút nagy igyekezettel és meglepő precizitással kalapálták össze a gyerekek és még a lenolajos fakezelést is elvégezték. Az idő előre haladtával a tanulók szülei is sorra megérkeztek, ám többen a szorgos munka láttán kedvet kaptak egy kis kopácsolásra, segítettek a befejező mozzanatoknál.
Köszönet Tóth Éva tanárnőnek áldozatos munkájáért, mellyel a gyermekek természet szeretetét elmélyíti! Sok-sok kismadarat kívánunk nekik új odútelepükön!

2018. január 15.
Denevér monitoring a Börzsönyben

A Duna-Ipoly Nemzeti Park munkatársaival közös denevérmonitoringot tartottunk, a kisebb-nagyobb börzsönyi bányajáratokban, köztük a Börzsöny Alapítvány által korábban lezárt üregekben is. Valószinűleg az enyhe időjárás miatt most más eloszlásban találtuk a denevéreket, inkább a kisebb járatokban tartózkodtak, ahol a korábbi években nem, vagy alig volt észlelés. Összesen 549 kis patkós, 5 nagy patkós, 15 közönséges, 6 hegyesorrú, 5 vizi, 1 tavi, 2 nyugati pisze, 1 barna hosszúfülű, és 3 csonkafülű denevért találtunk, valamint számos, telelő szalamandrát is. Meglepetésre a Lukács táró felső részében egy róka tanyázott a mennyezeten csüngő denevérek alatt, "akit" óvatosan kitereltünk a szabadba.